Is het plaatsen van tand-implantaten pijnlijk?

15 augustus 2016 | Ron Steenkist

Een van de meest gestelde vragen aan een tandarts implantoloog is: “of het plaatsen van het implantaat pijnlijk is?” Implantoloog Ron Steenkist geeft hier in een interview duidelijk antwoord op. In dit navolgende You Tube filmpje geeft hij uitgebreid antwoord.

Video film : Waarom is het plaatsen van een implantaat niet pijnlijk?

tandarts implantoloog Ron Steenkist

Ook een goed beeld geeft een implantaat operatie waar implantoloog Ron Steenkist een zeer bange patient geruststelt en haar begeleidt tijdens de voorbereiding en de operatie zelf. De metamorfose is  zeer groot. Vergelijk het gespannen gezicht van Patricia  voor de operatie met de opluchting en blijdschap net na de operatie.

Video film :Tandimplantaat wordt pijnloos geplaatst.

Op de universitaire site van ACTA , Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, wordt  de navolgende vraag beantwoord. Zelf, van Implantologie Amsterdam Zuidoost zijn we het niet zo eens met de gesuggereerde totale narcose voor een implantaat behandeling. Dit  in verband met de mogelijke schadelijke bijwerkingen van een narcose. En het waarnemen van geuren en geluiden is voor ons geen reden om totale narcose voor te schrijven. Wat we wel vaak doen is de patient de zogenaamde pretpilletjes te geven. Dit zijn superontspanners.

Is het plaatsen van een implantaat pijnlijk?

Nee, omdat de behandeling onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd. U kunt wel napijn krijgen, waartegen u pijnstillers voorgeschreven krijgt. Deze kunt u eventueel al voor de behandeling innemen. De behandeling kan ook onder volledige narcose worden uitgevoerd. Dan is de ingreep pijnloos en merkt u bovendien niets van het geluid. Bij een plaatselijke verdoving wordt de pijn tegengehouden, maar neemt u nog wel geluiden en geuren waar.